reklama
3 grudzień 2024

ZDW kończy przebudowę 17,5 km drogi nr 948 Żywiec - Kobiernice

zdjęcie: ZDW kończy przebudowę 17,5 km drogi nr 948 Żywiec - Kobiernice / V38972151
V38972151
Przebudowę liczącego 17,5 km odcinka drogi wojewódzkiej nr 948 z Żywca do skrzyżowania z drogą krajową nr 52 w Kobiernicach kończy Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Katowicach. Ta górska droga to jedna z większych inwestycji w regionie w całości finansowanych przez województwo. Trwają odbiory jej ostatniego elementu.
REKLAMA

Prace wykonywało konsorcjum spółki Strabag Infrastruktura Południe i przedsiębiorstwa IMB – Podbeskidzie. Termin zamówionych w kwietniu 2021 r. prac ustalono pierwotnie na 30 października 2024 r. Krótszy odcinek z Żywca do Czernichowa otwarto w lutym br. We wtorek na terenie wsi Żarnówka Mała podsumowano całą dobiegającą końca inwestycję. Zaznaczono, że trwają już odbiory dłuższego odcinka.

Ogółem droga nr 948 między Żywcem a Oświęcimiem liczy ok. 49 km. Przebudowano liczący ok. 17,5 km fragment pomiędzy Żywcem (skrzyżowanie z drogą nr 946) i Kobiernicami (rondo z drogą nr 52) - na terenie gmin Porąbka i Czernichów oraz miasta Żywiec. To trasa o dużych walorach widokowych: jej fragment przebiega po zaporze Jeziora Żywieckiego w Tresnej, inny – wzdłuż Jeziora Międzybrodzkiego.

Przed przebudową stan techniczny jezdni był zły lub krytyczny, chodniki i pobocza były zniszczone. Droga biegnie wzdłuż linii brzegowej rzeki Soły i zbiorników wodnych nad zaporami w Międzybrodziu Bialskim oraz Tresnej. Na trasie jest dziewięć obiektów mostowych i przepusty. Są aktywne osuwiska; otoczenie wymusza zastosowanie konstrukcji oporowych, zabezpieczających skarpy i umacniających korpus drogi.

ZDW wyjaśniło, że na części przebudowywanych odcinków zasadne było wykonanie tzw. przebudowy uproszczonej. Chodzi o przebudowę konstrukcji nawierzchni drogi z odtworzeniem tzw. stanu istniejącego i zachowaniem dotychczasowego sposobu odwodnienia. Wynikało to z konieczności ograniczenia ingerencji w zbocza gór, czynne obszary osuwiskowe i teren zapory.

W pozostałym przebiegu zrealizowano przebudowę kompleksową, tj. wykonanie nowej konstrukcji drogi z dostosowaniem parametrów do norm. W obu przypadkach dostosowano nawierzchnię do wymagań nośności 115 kN/oś. Ponadto wykonano elementy bezpieczeństwa, drogi piesze, zatoki autobusowe, odwodnienie, przebudowano zjazdy, wykonano kanał technologiczny, oświetlenie uliczne i uporządkowano kolidujące sieci.

"Wyzwaniem dla wykonawcy było prowadzenie robót ziemnych w warunkach występowania gruntów skalistych oraz prowadzenie robót w obszarach, gdzie występują ruchy masowe ziemi i strome zbocza. W zakresie osuwisk wykonano zabezpieczenie korpusu drogowego poprzez specjalistyczne konstrukcje wzmacniające i zabezpieczające" - podali przedstawiciele ZDW.

W poszczególnych miejscach wykonano np. dreny stokowe, pozwalające na ujęcie wód opadowych napierających na korpus drogi od strony zbocza, umocniono skarpy przez wykonanie pali żelbetowych i kotew gruntowych, umocniono skarpy rowów materacami gabionowymi, wykonano palisady betonowe czy też umocniono skarpy narzutem z kamienia układanym na warstwie betonu cementowego.

Przebudowa DW948 była ostatnią ze zrealizowanych dużych inwestycji ZDW, przygotowanych pierwotnie na poprzednią europejską perspektywę finansową. Stało się to możliwe po decyzji samorządu woj. śląskiego ws. pokrycia całości kosztów, który łącznie na cztery takie zadania dotyczące dróg o łącznej długości 35 km skierował ok. 500 mln zł.

Decyzję o zezwoleniu na realizację tej inwestycji drogowej wojewoda śląski wydał w lutym 2020 r. (dokumentację firma Egis przygotowała w latach 2015-19). Przetarg na roboty ZDW prowadził w dwóch częściach. Zapewniono w nim budżet 267,8 mln zł brutto. W obu częściach najniższe ceny zaproponowało konsorcjum Strabag i IMB – Podbeskidzie: 154,9 mln zł i 60,1 mln zł brutto.

Podpisana w kwietniu 2021 r. umowa opiewała na 215 mln zł brutto. Jak podali we wtorek przedstawiciele katowickiego ZDW, wartość zawartych umów wyniosła 203,5 mln zł brutto, wartość rozliczonych robót 67,8 mln zł brutto, a łączna wartość inwestycji (z dokumentacją, nadzorami autorskimi, konsultantem) – 278,9 mln zł.(PAP)

mtb/ malk/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Bychawa
2.9°C
wschód słońca: 07:13
zachód słońca: 15:26
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez o Bychawie